تبلیغات
مطالب اینترنتی - بیوگرافی باتیستا فارینا، پیکاسوی طراحی اتومبیل
مطالب اینترنتی


باتیستا فارینا یکی از نام‌های آشنا در صنعت خودروسازی و خصوصا طراحی بدنه‌ی خودرو است. پینین‌فارینا، شرکت خودروسازی است که به عنوان میراث او شناخته می‌شود.

باتیستا (پینین) فارینا (Battista Pinin Farina) موسس شرکت خودروسازی کارتزریا پینین‌فارینا است که با نام Pinninfarina شناخته می شود. نام این صنعتگر ایتالیایی با طراحی بسیاری از خودروهای مدرن پس از جنگ جهانی گره خورده است. او شرکت Carrozeria Pinin Farina را در سال ۱۹۳۰ تاسیس کرد.

فارینا طراح بسیاری از خودروهای مدرن معاصر را بر عهده داشته و آخرین خودروی طراحی شده توسط او، آلفا رومئو اسپایدر ۱۶۰۰ بوده است. باتیستا فارینا در سوم آوریل سال ۱۹۶۶ از دنیا رفت. پسرش سرجیو تا سال ۲۰۱۲ مدیریت شرکت را بر عهده داشت و در سوم جولای آن سال از دنیا رفت. در حال حاضر ریاست هیات مدیره‌ی شرکت پینین‌فارینا بر عهده‌ی پائولو پینین‌فارینا است و سیلویو آنگوری نیز به بعنوان مدیرعامل مشغول به کار است. طبق آخرین آمار این شرکت تا سال ۲۰۱۶ دارای ۵۷۸ نفر کارمند بوده است.

پینین فارینا

تولد و سال‌های ابتدایی فعالیت

باتیستا فارینا متولد دوم نوامبر سال ۱۸۹۳ در شهر تورین منطقه‌ی کورتانتزه ایتالیا است. البته در قوانین تقسیم‌بندی جغرافیایی ایتالیا، به این منطقه کومونه می‌گویند. کومونه زیرمجموعه‌ی استان در تقسیمات ارضی است. او دهمین فرزند از خانواد‌ه‌ای با ۱۱ فرزند بود و نام مستعار Pinin به معنای کوچکترین برادر در زبان پیدمونتی برای او انتخاب شده بود.

باتیستا از ۱۲ سالگی در فروشگاه بدنه‌ی اتومبیل برادرش، جیووانی مشغول به کار شد و علاقه‌اش به صنعت خودروسازی نیز در همین دوران شکل گرفت. نام شرکت برادرش، Stabilimenti Industriali Farina بود. باتیستا در ۱۷ سالگی توانست طرحی را برای خودروی شرکت فیات با نام فیات زیرو ثبت کند. موسس فیات، جیووانی آنجلی از او در مورد طرحش سوال پرسید و باتیستا عنوان کرد که طراحی خودش را بیش از طرح پیشنهادی فیات می‌پسندد. این اعتماد به نفس و علاقه‌ی زیاد به طرح شخصی، جایزه‌ی کمیسیون طراحی فیات را به باتیستا رساند.

 Stabilimenti Industriali Farina

او در خلال جنگ جهانی اول به صورت شخصی مدیریت تولید هواپیماهای آموزشی Aviac را بر عهده داشت و به همین خاطر از نیروی هوایی کشورش، تقدیرنامه دریافت کرد. او مدت طولانی در شرکت برادرش کار کرد و پس از کسب تجربه، به طراحی اتومبیل‌های خودش مشغول شد.

در سال ۱۹۲۰، فارینا به آمریکا سفر کرد تا علاوه بر گردشگری، صنایع پیشرفته‌ی آنها را نیز مورد مطالعه قرار دهد. او در شهر دیترویت با هنری فورد دیدار کرد. فورد از او خواست که در آمریکا بماند و برای شرکت فورد موتور کار کند؛ اما فارینا ترجیح داد به کشورش بازگشته و در آنجا مشغول به فعالیت شود. به هر حال سفر او به آمریکا دستاوردهای خوبی برایش داشت. مشاهده‌ی زندگی رو به رشد آمریکایی‌ها او را بر آن داشت که مسیر زندگی‌اش را با تلاش بیشتری پیش ببرد و برای رسیدن به موفقیت، تلاشی مضاعف داشته باشد.

باتیستا پس از بازگشت از آمریکا ازدواج کرد و فرزندانش جیانا و سرجیو در سال‌هاس ۱۹۲۲ و ۱۹۲۶ متولد شدند. او در مسابقات اتومبیلرانی نیز شرکت می‌کرد. باتیستا در مسابقه‌ی آئوستا-گرن سن برناردو که در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، مقام اول را کسب کرد. رکورد او در این مسابقه به مدت ۱۱ سال پابرجا ماند. باتیستا در خلال مسابقات اتومبیلرانی با اشخاص مشهور و صاحب نفوذی همچون وینچنزو لانسیا نیز دیدار داشت.

تاسیس پینین فارینا

باتیستا در سال ۱۹۳۰ شرکت خودش را با نام کارتزریا پینین فارینا تاسیس کرد. تاسیس این شرکت پس از سال‌ها کسب تجربه و آزمایش فناوری‌های جدید در مسابقات اتومبیلرانی انجام شد. لانسیا و عموی ثروتمند باتیستا، از سرمایه‌گذاران اولیه‌ی این پینین فارینا بودند. اولین دفتر و فروشگاه این شرکت در تورین تاسیس شد. تمرکز این شرکت روی طراحی و ساخت بدنه‌ی اتومبیل بود و به سرعت به شهرت بالایی دست یافت. تنها رقیب آنها در دهه‌ی ۱۹۳۰، شرکت طراحی Carrozzeria Touring بود. طراحی‌های اولیه‌ی باتیستا در شرکتش، روی شاسی‌های ایتالیایی از جمله فیات، آلفا رومئو و ایزوتا فراچینی انجام شدند. این طراحی‌ها به خوبی با طراحی‌های ایتالیایی آن زمان هماهنگ بودند و از تمرکز بالایی روی خطوط بدون شکست افقی آنها شده بود.

cisitalia

یکی از خودروهای به‌یادماندنی که توسط این شرکت طراحی شد، Cisitalia نام داشت. طراحی فوق‌العاده‌ی این خودرو آن را به نماد خودروسازی پس از جنگ جهانی تبدیل کرد. باتیستا در تمام مراحل طراحی این خودرو حضور داشت و شاسی آن را نیز تحت نظارت خودش طراحی کرد. او با دقت تمام رادیاتور مورد نظر خودش را به صورت افقی در خودرو جای داد و در طراحی کناره‌ها نیز از سبک گلگیرهای بدون درز استفاده کرد. این خودرو در موزه‌ی اتومبیل نیویورک به عنوان یکی از هشت خودروی تاثیرگذار در تاریخ به نمایش گذاشته شده است. خودروی دیگری که از باتیتسا به این موزه راه یافت، Sigma نام داشت که از طراحی عالی به‌منظور حفظ امنیت راننده بهره می‌برد.

پینین فارینا

مسئولین نمایشگاه خودروی پاریس که پس از جنگ جهانی دوم برگزار شد، فارینا را به خاطر شهروندی کشوری از نیورهای محور (کشورهای متحدین در جنگ جهانی دوم که منافع نسبتا مشترکی داشتند) از شرکت این رویداد منع کردند. پینین و پسرش سرجیو، در حرکتی شجاعانه با دو خودروی جدید طراحی شده به سمت این نمایشگاه حرکت کردند. آنها خودروهای آلفا رومئو اسپورت ۲۵۰۰ و لانسیا آپریلیا را با خود به پاریس بردند و آنها را در بیرون از محوطه‌ی نمایشگاه پارک کردند. رسانه‌های فرانسوی از ورود آنها جلوگیری کردند اما بازدیدکنندگان طراحی این دو خودرو را بسیار تحسین کردند.

alfa romeo 2500

رشد شرکت پینین‌فارینا در دهه‌ی ۱۹۵۰ باعث شد تا تولیدکنندگان بزرگ خودرو، محصولات خود را به آنها سفارش دهند. خودروهای لانسیا آرلیا، آلفا رومئو ۱۹۰۰ و 6C2500 و همچنین فیات ۱۱۰۰ و مازراتی A6 از محصولاتی بودند که در آن دوران توسط پینین‌فارینا طراحی شدند. شرکت‌های غیر ایتالیایی مانند نش، بی‌ام‌سی و پژو نیز به مرور به جمع مشریان این طراح خوش ذوق پیوستند. رشد سریع شرکت باعث شد که مرکز جدید آنها در سال ۱۹۵۸ در زمینی وسیع در شهر گرولیاسکو و خارج از تورین تاسیس شود. در ابتدای دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، شرکت برادر باتیستا یعنی استابیلمنتی نیز جزئی از پینین‌فارینا شد.

مقاله‌های مرتبط:

در این زمان، قرارداد طراحی Giulietta Spider برای آلفا رومئو، نقطه ی عطفی برای پینین‌فارینا بود. آنها در مسابقهی طراحی، رقیب خود، برتونه را شکست دادند و برای اولین بار، خودروهای طراحی شده توسط پینین‌فارینا در تیراژ زیاد تولید شدند. مکس هافمن، یکی از تاجران به‌نام آمریکایی در آن زمان قول داد که تمام محصول تولیدی آلفا رومئو را خواهد خرید. در سال ۱۹۵۶، اولین سری از این خودرو تولید شد و تعداد کل تولیدی در آن سال به ۱۰۲۵ عدد رسید. در سال ۱۹۵۹، این آمار تولید به بیش از چهار هزار دستگاه رسید.

فراری پینین

بزرگترین دستاوردهای شرکت پینین فارینا، طراحی برای شرکت فراری بود که از سال ۱۹۵۲ شروع شد. شروع این همکاری نیز داستان خاصی دارد. مدیران دو شرکت به خاطر غرور زیاد از تشکیل جلسه در دفتر دیگری سر باز زدند و اولین ملاقات در رستورانی در شهر تورتونا انجام شد. این شهر در منطقه‌ای بی‌طرف! بین شهرهای تورین و مودنا قرار دارد. اگرچه بسیاری از کارشناسان، توافق این دو غول ایتالیایی را ناموفق پیش‌بینی می‌کردند، این کسب و کار بعدا و با شروع مدیریت پسر باتیستا، شهرت جهانی پیدا کرد. تا کنون بیش از ۶۰ سال از این همکاری می‌گذرد و بیش از دویست خودروی فراری توسز پینین‌فارینا طراحی شده است.

مقاله‌های مرتبط:

فارینا در سال ۱۹۶۱ به طور رسمی نامش را به باتیستا پینین‌فارینا تغییر داد. او از نام مستعاری که در کودکی برایش انتخاب کرده بودند لذت می‌برد و آن را به صورت رسمی به نام خانوادگی‌اش اضافه کرد. او در همین سال و پس از ۵۰ سال فعالیت، مدیریت شرکتش را به پسرش سرجیو و دامادش رنزو کارلی واگذار کرد. البته مشاوره‌های او پس از این انتقال قدرت نیز ادامه داشتند.

پینین فارینا

باتیستا پینین فارینا در سال‌های آخر عمرش به سفر، فیلمسازی و فعالیت‌های فرهنگی و خیرخواهانه مشغول بود. در کنار تمام افتخارات، او کلید افتخاری شهر دیترویت را نیز دریافت کرد.

آخرین اتومبیل طراحی شده توسط فارینا، آلفا رومئو اسپایدر ۱۶۰۰ بود که در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۱۹۶۶ به نمایش گذاشته شد. باتیستا کمتر از یک ماه بعد و در سوم آوریل در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت. نام او در سال ۲۰۰۴ به تالار افتخارات صنعت خودروسازی اضافه شد.

آلفا رومئو



لینک منبع

مطلب بیوگرافی باتیستا فارینا، پیکاسوی طراحی اتومبیل در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :